Norge, Färöarna, Shetlandsöarna och Skottland 2005

Avresan

söndag 24 juli, 2005

Åkte in till T-Centralen vid niotiden för att träffa Britt, Timo, Matti, Tove och Kersti vid bussterminalen mot Oslo. Vi var nära att hamna på fel buss då vi stod vid fel terminal. Fick småspringa till den rätta. Bussresan var lång (22:30 - 05:45) och jobbig, blev max en timmas sömn.

Oslo och Bergen

måndag 25 juli, 2005

Vi kom fram till Oslo på morgonen där vi skulle byta till tåget mot Bergen. Vi hann med en kort morgonpromenad i huvudstaden! På tåget mot Bergen (08:12), fick vi skönare platser än på bussen men var ändå svårt att sova. Resvägen var fantastisk, fjordar moln, dimmor som gled ner längst bergen. Högt upp i bergen var det vattenfall och snötäckta toppar. Såg ut som en sagovärld.

Till Bergen kom vi fram vid tretiden. Vi letade upp vårt vandrarhem ”YMCA” där vi fick ett sexbäddsrum med tre våningssängar. Efter ett tag gick vi ut för att leta upp en restaurang, har inte blivit mycket mat hitintills. Fick gå lite fram och tillbaks för att leta. Hittade tillslut ett skumt ställe med underlig personal (fam Adams) jag åt en ½ kyckling med pommes frites. Efter maten gick vi lite mer i gränderna. Är massa små, söta hus och gränder. Kändes som om det kunnat vara i Grekland eller något annat tropiskt land.

Tove och jag gick en extra promenad medan dem andra gick hem för att sova. Vi gick först högre upp bland bergen sen neråt mot hamnen där vi hittade ett lustigt Vikingagalleri. Massa underliga målningar, kläder smycken mm! Men nu ligger jag här i en översäng och ska sova. Klockan är ungefär 21 men det kommer att gå lätt att sova. Har ont i huvudet av för lite sömn!

Norge

Resan mot Bergen

Bergen

Små gränder

Reser mot Färöarna

tisdag 26 juli, 2005

Började dagen med en rätt så trist vandrarhems frukost, frallor och någon skum müsli.

Gick ner, för att se vart båten till Färöarna gick ifrån. Tog en sista promenad i de små gränderna och nere vid hamnen. Gick tillbaks till båten vid trettontiden för att lämna Bergen bakom oss, båten gick vid 15 och kommer att vara framme om 1 dygn.

Vi satt oss på ett kafé, tog en pizza bit. Nu hoppas jag bara på att få se en val *ler* Matti, Timo och jag delar hytt med en från Irland medan de andra har en hytt en bit bort då det är herr/dam hytter..

Jag var och kollade in taxfree affären, men fanns inget som lockade. Vi beställde ett bord till buffén. Fick ett bord 20:30 så jag gick till hytten och läste lite så länge. Buffén var rätt så stor men mest med fisk/skaldjur tyvärr, men det fanns ändå en hel del som jag kunde äta.

På kvällen var vi på en av pubarna, den som de inte spelade dansband i! Annars finns det inte så mycket att göra. Men man blir rätt trött av allt resande så det ska bli skönt att sova nu!

onsdag 27 juli, 2005

Jag sov rätt så länge i hytten, var så mörkt att man hade ingen koll på tiden! Gick ner i cafeterian och köpte lite frukost, blev en macka med ruskigt mycket parmesanost + en fruktyoghurt. Sedan hände det inte så värst mycket mer, vänta mest på att komma fram. Blev väl några rundor i taxfree affären och lite läsande i hytten.

Vid 15 tiden kom vi fram till Torshavn. Vid kajen träffade vi Maja, Bo och Janna, som precis kommit med bussen från flygplatsen. Från färjan gick vi upp till vandrarhemmet ”Blúdýpy”. På vägen köpte vi lite bröd och annat. Uppe vid vandrarhemmet satt det en lapp på dörren där det stod vilka rum vi hade och nycklarna hängde under brevlådan. Det är tvåbäddsrum, Matti och jag delar på ett fint litet rum med snedtak. Blev en fika ute på gården innan vi gick en promenad med Britt som guide. Väldigt annorlunda hus, även om dom är nybyggda har de grästak. Såg lite skoj ut, moderna takfönster och gräs. Fanns en väldigt fin gammal del också!

Är tydligen bara jag som kan ta ut pengar ur automaten! Vid åttatiden gick vi till en pizzeria. Där beställde jag en Torshavn pizza. Tjock som en pan pizza, köttfärs och valfri dressing till.

Blev en rätt tidigt ikväll, man blir trött av allt resande. Ska bli skönt att stanna här i 4 dagar! Är någon konsert i ett hus bredvid, tyvärr är jag för trött annars kunde det varit skoj att gå dit. Men nu ska det försäg vara festival i 2 dagar!

Hamnen

hamnen

Fest i hela staden Ólavsøka

torsdag 28 juli, 2005

Åt frukost här uppe i vårt lilla kök. Efter frukost gick vi ner i stan för att se om någon mer kunde få ut pengar, men det verka omöjligt, så vi fick gå in på biblioteket för att föra över pengar till mitt konto. Vi och handlade lite mat eftersom precis alla affärer kommer att vara stängda i morgon och 2 dagar framåt.

Efter att vi plockat in allt gick vi iväg till Färöarnas största köpcenter ”SMS” som innehöll ca 15 affärer! Jag tänkte köpa en varm tröja för det verkar vara kallare en vad jag trott, men hittade inte något! Efter SMS tänkte vi gå till konstmuseet, vi gick genom en park med en liten skog, nästan den enda skogen på Färöarna. Tyvärr var museet stängt så vi började gå tillbaks mot stan.

Alla verka vara på väg inåt stan och det flesta hade på sig fina folkdräkter till och med vissa tonåringar. Blev en parad på huvudgatan, en lite udda sådan istället för militärer kom det olika idrottsförbund i olika sportkläder. Sist kom det Isländska hästar på sitt eget vis ”huller om buller”. Blev ett tal utanför kyrkan, sedan gick paraden upp samma väg. Vi gick ner till hamnen där det var kapprodd med långa ekor. Det verkade vara dagens stora grej, för vi gick till ”kafé Eden” där det var kommentatorer på radiokanalerna som berätta hur det gick för roddarna. Den kanalen var på lite överallt.

Vi gick hem och vilade ett tag. Vid åttatiden gick vi ut för att kolla när bussen till ”Sörvágur” gick. Vi började leta efter en restaurang, var inte så lätt eftersom alla hade börjat med en speciell festmeny med bara vissa rätter! Men till slut hittade vi ett rätt trevligt ställe. Där testade jag att äta grindval, men det var ingen höjdare, smakade ungefär som lever!

Vi gick upp till ett ställe där det skulle vara nationell dans men det såg inte så skoj ut och var dessutom inträde så vi hoppade över det. Vi tog oss ner till hamnen istället där det skulle bli fyrverkerier, känns lite som vattenfestivalen fast här är alla fulla som tusan. Verkar som nästan hela Färöarna samlas i Torshavn under de här dagarna. Det blev ett snyggt fyrverkeri men det var inte något riktigt tempo i det, man förstod inte när det var slut, kom en skur med pjäser, sen tystna det i 3-5 min för att börja igen! De väntade nog in folk som kom med bussar och bilar. Det var fest i hela staden, till och med inne på själva banken, bakom diskarna, dörren stod uppsatt med en ölflaska.

Torshavn

Festklädda och spanar efter roddarna

Mykines fågelö

fredag 29 juli, 2005

7:30 gick vi upp, åt frukost och fixade matsäck. Kockan 9 gick bussen till "Sörvágúr". Från båt terminalen i Sörvágúr tog vi en liten båt med ca 10 andra ut till ön ”Mykines” som är en fågelö med en liten by, eller mer några sommarhus. Men det fanns en kyrka och en skola.

Vi tog en vandringsled utåt ena änden av ön. Var hur många lunnefåglar som helst och massa andra måsar! Har nog aldrig sett så mycket fåglar på en gång för. Tog ca två timmar att gå ut på udden där det fanns en liten fyr. På ungefär halvvägs tog vi vår matsäck. Stod att det skulle ta 2 timmar fram och tillbaks, men det fanns så mycket att titta på! Var rätt så tuff terräng, mycket uppåt och nedåt.

När vi kom tillbaks gick vi runt lite i byn tills båten kom och hämta oss vid 16:30. Vi fick vänta i Sörvágúr i ca 1 timma innan bussen kom. När vi kom hem till Torshavn tänkte vi beställa en pizza, men det fanns bara 2 pizzor att välja på. Var speciell Ólavsøka-meny så vi gick hem och gjorde havregrynsgröt i stället!

Mykines

lunnefågel

Bron över en vik

Lugn dag och lunnefågel middag

lördag 30 juli, 2005

Idag har jag inte gjort så värst mycket, tog ut lite pengar till Britt. Följde med uppåt mot hästarna som de andra ska rida på! Jag vek av och gick ner mot stan igen. Gick in i några affärer som var öppna, hitta några vykort som jag nu skrivit och skickat iväg. Vid sjutiden var vi på restaurang ”Merlot” och åt lunnefågel, det var riktigt gott, mörkt kött. Men de var ruskigt små och svår ätna. Efter det gick vi till Café Eden, tog en dricka och fick med mig 2st ölglas på något sätt *ups*

Scoutstugan i Kambdalur

söndag 31 juli, 2005

Idag lämnade vi hotell Bládýpy. Vid tiotiden tog vi bussen till "Fuglafjørður" eller en bit utanför i "Kambdalur". På vägen dit tror jag att ja såg en valslakt, var en vik som var helt rödfärgad. Såg lite läskigt ut även om man inte såg något annat.

I "Kambdalur" fick vi bo i en väldigt stor scoutstuga med ett storkök 2 allrum ett antal rum ned 4 sängplatser i varje, + 2 stora loft! Matti Tove och jag delade på ett av loften.

Vi gick ut för att köpa lite mat i en kiosk som egentligen var någons garage, men där fanns allt! Vi åt lite mackor som lunch sedan gick vi iväg ner till Fuglafjørður, rätt lång och trist bilväg att gå på, men utsikten var fantastisk. Var en liten söt stad, men det enda som var öppet var en större kiosk. Efter promenaden hände det inte så värst mycket mer, stod och jonglerade ett tag med Tove.

Kambdalur

De husen som fanns, en av de var vår Scoutstuga

Leirvik, Klaksvik och varm källa

måndag 1 augusti, 2005

Vi började gå till "Leirvik" vid tiotiden, svängde av till Färöarnas enda varma källa som låg nästan ända nere vid havet. Vet inte riktigt vad jag ska tro om den, såg ut som vattnet kom rinnande någonstans uppifrån som sedan samlades i en liten fördämning som någon byggt av småsten, ur den kom det en och annan bubbla ibland. Vattnet kändes inte ens så särskilt varmt.

Vi var framme i Leirvik ca 11:30 därifrån tog vi en bilfärja över till "Klaksvik". Där gick vi runt lite och kollade i olika affärer. Kersti tog ut pengar på banken, de krävde inte pinkod id-kort eller något, så här vill man inte bli av med sitt kort! Efter det gick vi till skeppshotellet och åt, fanns två rätter att välja mellan, antingen fisk eller oxe. Vi såg även ”sleka eldur stadin” och ”rusa drycki” skojiga namn på brandstation och systembolaget. Båten gick tillbaks vid 17 tiden. Tove Janna och jag gick även tillbaks medan de andra tog en buss! Riktigt trevligt att gå när det är massa djur på vägarna som får, tjurar mm. Vi hade inte fått fler övernattade i stugan heller, kunde ha kommit ett busslast Tyskar, men var rätt skönt att det inte gjorde det.

Fuglafjørður

tisdag 2 augusti, 2005

Dagen började med regn så vi tog det rätt lugnt och tvättade lite kläder. Framåt tolvtiden slutade regnet så vi gick in till Fuglafjørður och tittade lite mer. Köpte fika i en affär och satt vid hamnen och åt. Var inne i en hemslöjds butik och kollade lite också. Timo, Bo, Maja och Janna har åkt iväg för att hyra 2st bilar. Timo kom till Fuglafjørður och hämtade oss, vi tog en liten sväng för att kolla på omgivningarna! På kvällen gjorde vi soppa i vårt kök sedan satt vi i allrummet och spelade kort, läste m.m. Har även kommit 2st Danskar, men de har med sig tält och tältar utanför.

Hjärnskulptur nere i hamnen

Fuglafjørður

Gjógv, Eiði och Saksun

onsdag 3 augusti, 2005

Idag regnar det också, men vid niotiden åkte vi iväg med bilarna. Åkte först till "Gjógv" på långa smala vägar som slingrade sig upp i bergen. I Gjógv var det en liten stad med en fin naturhamn som låg nere i en djup spricka i ett berg.

Därefter åkte vi mot"Eiði" åkte högt upp i fjällen var jättesnyggt, såg även en skum klipp skulptur ute i havet ”risin og kellingin”. Framme i Eiði tänkte vi äta mat på ett hotell så vi började gå uppför ett berg för att komma dit, men väl vid på toppen såg vi att stället var stängt, vår vanliga tur! Så det fick bli våra medtagna makor på en blåsig och regnig uteplats!

Vi begav vi oss till "Saksun", väldigt vacker by som låg i en dal med gamla stenhus med gräs tak. Det forsa ner vattenfall från nästan alla sidor!

Efter det åkte vi hem och började städa lite i stugan, gick ner till den lokala pizzerian. Jag beställde en ½ kyckling med pommes frites. Sedan blev jag sittande i allrummet, läste lite och tittade på när Tove ritade.

Gjógv

Staden med sin naturhamn

risin og kellingin

Klipparna ute i havet

Saksun

Det vackra landskapet

Tillbaks i Torshavn

torsdag 4 augusti, 2005

Lämnade Kambdalur vid nio för att åka tillbaks till Torshavn. Maja, Bo och Janna lämnade oss på vägen för att de skulle till ett annat ställe och åka hem i morgon.

Checkade in på Bládýpy igen, fick ett snyggare rum med egen toalett och dusch. Vi gick runt lite i affärer, gick även upp till museet och Nordens hus där jag köpte en annorlunda kortlek.

På kvällen gick vi till sjömanshotellet och åt, jag tog en fransk biff, jättegott. På kvällen tog vi en sista sväng på Café Natur. Blev ytterligare ett glas på något sätt… Nu ska jag försöka sova, för resan fortsätter tidigt i morgon bitti.

Avresa mot Lerwick på Shetlandsöarna

fredag 5 juli, 2005

Dagen började rätt tidigt, 7:30 var vi nere vid färjan för att åka vidare mot Shetlandsöarna. Vi fick ett litet bås med 3st vånings britsar, kan tänka mig att en fyllecell kan se ut ungefär så. Men här kallades det korset.

Färjan mot Shetland

Vår "mysiga" hytt

Vi satte oss vid ett bord i en gång för att äta frukost, men blev bortschasade av en besättningsman, man fick inte sitta där och äta! Vi hamnade på lite olika ställen. Efter det handlade jag lite i taxfreebutiken, satt och läste en bok i cafeterian. Där satt vi kanske halva dagen, satt även ute på däck ett bra tag.

Åt en god lammrätt i matsalen, handlade lite mer. Vi kom fram till Lerwick vid 21. Vid första titten såg det ut att vara en betong stad, alla hus var gråa. Men när vi kom av och börja gå ändrades bilden, såg i stället ut som massa slott och borgar med tinnar och torn. Vi tog in på ”Eddlewood Guest House”. Det är som ett slott, Matti och jag delade på ett rum med toalett och badkar, jättehögt i taket. Britt, Matti och jag gick ut på en liten kvällspromenad ner till stan. Det känns som en saga, man väntar sig att det ska komma en riddare ridande, allt ser ut som en enda stor borg.

Nu ska jag sova, känner mig som prinsen i det här höga, fina rummet!

En lugn dag i Lerwick

lördag 6 augusti, 2005

Vaknade vid 9, gick nerför att äta i matsalen, tog ingen stor frukostar idag, men i morgon ska jag nog våga mig på.

Vi gick ut i stan, tyvärr så såg den inte lika härlig ut i dagsljus, men den var ändå fin. Blev en varm macka på ett kafé. Gick hem för att lämna av lite saker som de andra köpt, sedan gick vi runt en liten sjö, blåste som tusan och var inte så värst fint heller!

Köpte en stor chokladbit och gick hem för att läste lite i stället. Vid åttatiden gick vi ut för att hitta någon restaurang, blev en Kina. Åt en strimlad biff med grönsaker. Efter maten gick vi till en pub, hände rett så mycket där, var massa fulla som hade någon möhippa.. Verkar som om vissa börjar längta hem nu, är småsura för det mesta!

Ön Bressay och färja mot Skottland

söndag 7 augusti, 2005

Idag vågade jag mig på lite frukost. Blev äggröra, tomat och bacon, mätt blev jag.

Efter det tog vi färjan till ”Bressay” alla utom Tove, som gick och badade i stället! Var en bli färja, tog 5 min att komma dit. Var en platt och blåsig ö som vi gick på i 4 timmar. Vi såg några sälar och massor av rovfåglar, får och gamla hus ruiner.

När vi kom tillbaks gick vi till en pizzeria och åt, den ända som var öppen. Jag åt en kycklinghamburgare med pommes frites.

Vid 5 tiden gick vi ner till färjan som ska ta oss till sista landet Skottland. Det var en rätt så liten och trist båt, men vi ska försäg bara sova. Är framme klockan 7 i morgon bitti. Timo och jag delar hytt med 2 andra. Vi satt uppe och spelar lite kort i en stängd bar. Gick och la mig vid tiotiden!

Bressay

Stirling med ett udda bed and breakfast

måndag 8 augusti, 2005

Vaknade vid sex av att de ropade i högtalarna att vi snart var framme i Aberdeen. Gick ut till en offentlig toalett för att borsta tänderna, blev så mycket folk i den lilla hytten. Tyvärr var det alldeles för mycket klor i vattnet, brändes nästan i munnen. Gick upp och köpte en macka i cafeterian.

Från Aberdeen tog vi tåg till Edinburgh, där vi kollade vi om det fanns någonstans att sova, men allt var fullt, men de hittade en bed and breakfast i ”Stirling” så vi åkte dit! Var ett fint hus med en lite underlig ägare.

Idag har vi bara gått runt här i stan, var uppe på ett berg och kollade på några slott och kyrkor. Var även nere i själva cityt. Det här känns som en jättestor stad i alla fall i jämförelse mot ställena vi varit på hitintills! Vi var inne på ett ställe och åt en god pasta.

Nu är klockan ungefär nio och jag är helt slut. Matti och jag delar rum igen. Jag har fått en dubbelsäng för mig själv. Det ända jobbiga är att duschen och nästan enda fungerande toaletten är i vårt rum så det är ett jäkla spring.

Stirling

Vårt bed and breakfast

Vandra vid sjön Loch Katrine vid Trossachs pier

tisdag 9 augusti, 2005

Idag åt jag Skotsk frukost, som var ägg, vita bönor, korv, bacon, svamp, tomat, blodkorv + att det fanns rostat bröd, flingor, yoghurt, fruktsallad m.m. m.m.

Vi tog en dubbeldäckare upp till ”Callander”, Var rätt så läskigt att åka dubbeldäckare, då vi satt längst fram i övre planet. Kom massa grenar som smällde i fönsterrutorna hela tiden, var nästan som att åka något på tivoli!

Callander var en söt liten stad som vi gick runt i en timma innan vi tog nästa lilla buss till ”Trossachs pier” där kunde man gå runt en jättestor sjö ”Loch Katrine” eller åka med en hjulångare. Vi gick där i 3 timmar och kom inte ens halvvägs.

Tillbaks i Stirling gick vi på Indisk buffé och gick på en pub.

Lugn dag med picknick på berget

onsdag 10 augusti, 2005

Idag hoppade jag över den Skotska frukosten, blev lite för mycket!

Timo åkte hem till Sverige. Vi andra försökte hitta någonstans att bo för här kan vi bara stanna i en natt till! Men allt verkar vara fullbokat, halva dagen gick åt för att leta bostad och vi har fortfarande inte hittat något!

Matti blev sur och ville också åka hem, han gick hem och sura. Vi andra fortsatte att gå runt och titta på stan. Fick reda på att vi kunde bo kvar på bed and breakfastet i 2 nätter till.

Vid åttatiden gick vi till en affär och köpte lite picknick som vi åt uppe på en kulle med utsikt över staden!

Hamnstaden Brodick på ön Arran

torsdag 11 augusti, 2005

Idag startade vi rätt tidigt. Åkte till ”Glasgow” där vi gick runt i någon timma innan vi fortsatte med ett tåg till ”Ardrossan” därifrån tog vi en färja på en timma till ön ”Arran”.

Kom till en liten hamnstad som hette ”Brodick”. Var jättetrevligt och det luktade hav. Vi gick omkring och tittade, växte massa björnbär man kunde plocka. Tog det mest lugnt, gick bara och strosade.

Vi var hemma igen vid åttatiden då vi gick och åt på McDonalds.

Teaterfestival i Edinburgh

fredag 12 augusti, 2005

Idag åkte Britt, Matti och jag till ”Edinburgh” där det var en teaterfestival. Var inne och fikade på Dabenhams. Hamnade på ett ställe som hette ”Camera obscura”, var ett slags museum med massa 3D konst och lura ögat saker. Köpte några 3D kort. Efter det tittade vi på massa uppträdanden på gatan, gycklare, fakirer, musikanter, dansare mm.

När vi sedan kom hem igen gick vi och åt på det Italienska stället där vi var första dagen, jag tog en lasagne. Nu håller vi på att packar, åker ju hem i morgon!

Edinburgh

Gatumusikant

Vandra runt i Glasgow innan hemresan

lördag 13 augusti, 2005

Idag lämnar vi Stirling, blev en stor och tung väska. Vi åkte till ”Glasgow” och lämnade in bagaget för att gå på stan. Var världens säkerhet väskorna blev röntgade. Plus att alla papperskorgar i hela Skottland var bortplockade, i alla fall alla på tågstationer. Britt trodde att det var på grund av terrorhot.

Vi gick runt i några timmar och kollade, var inne i en jätte bokaffär, hittade en bok om drakar *ler* och en skum kalender. Var inne på ett fik och åt en varm macka. Sedan åkte vi till flygplatsen ”Prestwick”. Det var en väldigt trist flygresa, obekväma stolar och väldigt trångt.

Åkte flygbussen från ”Skavsta”. Var hemma här i Hässelby 00:15. Nu ska det bli riktigt skönt att sova i sin egen säng!